Μέρα 3η: Στην Αμάσεια την πρώτη πρωτεύουσα του Πόντου

Την τρίτη μέρα του ταξιδιού ξύπνησα πρώτος και βρήκα την ευκαιρία να περπατήσω στο άδειο Safranbolu με κλειστά μαγαζιά, ελάχιστους ανθρώπους και πολλά αδέσποτα! Επέστρεψα στο ξενοδοχείο. Θα παίρναμε το πρωινό μας και θα ξεκινούσαμε για Amasya.

Το πρωινό αρκετά καλό, ήπιαμε τον καφέ μας και σιγά σιγά ξεκινήσαμε για τον επόμενο μας προορισμό. Θέλαμε περίπου 7 ώρες και 400 χλμ.

H διαδρομή

Η διαδρομή ήταν ωραία. Καλοί και οι αυτοκινητόδρομοι αλλά να οδηγείς σε επαρχιακούς δρόμους περνώντας από μικρές πόλεις και χωριά, έχει κι αυτό τη δικιά του χάρη. Απολαύσαμε την οδήγηση ενώ  βοήθησε και η δροσερή θερμοκρασία που ήταν κοντά στους 23°C (την ίδια ώρα στη Θεσσαλονίκη χτυπούσε 40αρια) . Τα παιδιά για ακόμη μια φορά ήταν απόλυτα συνεργάσιμα.

Ποια είναι η Αμάσεια;

H αλήθεια είναι πως δε γνωρίζαμε εξ αρχής το όνομα και την ιστορία αυτού του τόπου. Διαβάσαμε, μάθαμε και τελικά την επισκεφτήκαμε.

Βρίσκεται στο βόρειο τμήμα της Τουρκίας στην περιοχή του Πόντου. Στην αρχαιότητα, διετέλεσε πρώτη πρωτεύουσα του Βασιλείου του Πόντου, μέχρι το 183 π.Χ., οπότε η πρωτεύουσα μεταφέρθηκε στη Σινώπη.

Πανοραμική άποψη με τον ποταμό Ίρις να διασχίζει την Αμάσεια

Κατοικείται σήμερα από 90.000 ανθρώπους ενώ στις αρχές του 20ου αιώνα ζούσαν περί των 30.000 Ελλήνων. Είναι χτισμένη στις όχθες του ποταμού Ίρις και απλώνεται σ’ ένα όμορφο φαράγγι με λαξευμένους τάφους Μιθριδατών Βασιλιάδων να βρίσκονται εδώ και αιώνες στις κορυφές των διπλανών λόφων.

Οι βαρβαρότητες των Τούρκων στην Αμάσεια

Η πόλη της Αμάσειας όμως, φέρει και μια βαριά μαύρη ενέργεια στον αγέρα της, μιας και αποτέλεσε τον τόπο, όπου απαγχονίστηκαν σημαντικοί Έλληνες του Πόντου, από τους Κεμαλικούς το 1921.

Πολλοί Αρμένιοι και Έλληνες θανατώθηκαν με συνοπτικές διαδικασίες, μεταξύ άλλων και στα “Δικαστήρια Ανεξαρτησίας”, που οργάνωσε το τουρκικό εθνικό κίνημα του Μουσταφά Κεμάλ και κατάφερε τη μαζική δολοφονία εκπροσώπων του ποντιακού Ελληνισμού.

Η πλατεία του ρολογιού ήταν το μέρος των εκτελέσεων. Το συναίσθημα όταν βρεθήκαμε εκεί ανατριχιαστικό.

Η κατηγορία που τους βάραινε είναι ότι αποτελούσαν μέλη μυστικής επαναστατικής οργάνωσης  που  έπαιρνε οδηγίες από την Ελλάδα κι είχε σκοπό να πετύχει, σε συνεργασία με τους Έλληνες αντάρτες της περιοχής, την ανεξαρτησία του Πόντου.

Η Αμάσεια μέσα από τα δικά μας μάτια

Φτάσαμε νωρίς το απόγευμα και βρήκαμε εύκολα δωμάτιο με 34€ τη βραδιά και πρωινό. Από τη μια πλευρά του ποταμού που είναι και η πιο τουριστική, βρίσκoνται πολλά ξενοδοχεία, εστιατόρια και μικρά μαγαζιά όπου μπορείς να βρεις ότι επιθυμείς. Εκεί ήταν και το δικό μας.

Οι βασιλικοί τάφοι

Δίπλα στην πόλη της Αμάσειας βρίσκεται το όρος Harsena. Στους βράχους της βρίσκονται λαξευμένοι 5 τάφοι Ποντίων Βασιλιάδων της δυναστείας των Μυθριδατών(3oς αιώνας π.χ).

Ανεβήκαμε να τους δούμε από κοντά. Πληρώσαμε 10₺ ο καθένας εκτός του Βασίλη δηλαδή συνολικά κάτι λιγότερο από 2€.

3 ώρες περπάτημα – Ανάμεικτα συναισθήματα

Περπατήσαμε ολόκληρο το απόγευμα στην πόλη της Αμάσειας. Ήμασταν πολύ μπερδεμένοι. Από τη μια γνωρίζαμε για το τι είχε συμβεί πριν 100 χρόνια και από την άλλη επικοινωνούσαμε με κατοίκους που ήταν τόσο φιλικοί απέναντι μας. Πολύ περίεργη γενικά η φάση. (Αν έχετε αισθανθεί το ίδιο γράψτε το στα σχόλια πλιζ!).

Πολύ όμορφα Οθωμανικά σπίτια δίπλα στο ποτάμι διατηρούνται ως και σήμερα ενώ κάποια έχουν μετατραπεί σε boutique ξενοδοχεία, πανσιόν και πανδοχεία.

Η αύρα που βγάζει αυτή η όμορφη πόλη μας άρεσε. Οι ρυθμοί είναι χαλαροί, ο αέρας καθαρός και οι άνθρωποι θαυμάσιοι. Ήμασταν οι δεύτεροι Έλληνες που φιλοξενούσε στο ξενοδοχείο του ο Karan. Aν θες να γνωρίσεις ένα μείγμα πολιτιστικής παράδοσης και φυσικής γραφικής ομορφιάς, βάζοντας για λίγο τις άσχημες αναμνήσεις στην άκρη,  τότε η Αμάσεια είναι η ιδανική πόλη να επισκεφτείς.

Η Γιώτα, η Αναστασία και ο Βασίλης διασχίζουν τη γέφυρα του ποταμού Ίρις ή Yesilirmak
Για εξοικονόμηση χώρου δε πήραμε καρότσι μαζί μας. Εδώ όμως χρειάστηκε να πάρουμε αγκαλιά τον Βασίλη μέχρι να βρούμε κάποιο μαγαζί να φάμε

Καλό και φθηνό φαγητό

Το βράδυ έκλεισε με φαγητό σ’ ένα εστιατόριο που μας πρότεινε ο ξενοδόχος μας. Πολύ ευγενικό το προσωπικό, φάγαμε πολύ καλά σε τιμή γύρω στα 28€ κι έπειτα γυρίσαμε για ύπνο. Η επόμενη μέρα θα ήταν ίσως η πιο δύσκολη και αγχωτική του ταξιδιού!!

Αν θέλετε να ταξιδέψετε μαζί μας λίγο παραπάνω, δείτε τα stories του ταξιδιού στο Instagram

3.6 7 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Would love your thoughts, please comment.x